Az Airbnb-t 2008-ban San Franciscóban 2 fiatal alapította. A projekt legfőbb motivációja az volt, hogy nem tudták fizetni a lakbért, ezért a saját nappalijukban kialakítottak egy rögtönzött szálláslehetőséget.
A megalapítása óta eltelt 9 évben az eleinte csak szerény, lakásmegosztó honlapként funkcionáló projekt mára dollármilliós vagyonnal rendelkező, hihetetlenül sikeres vállalkozássá nőtte ki magát. Mára már több mint 190 országban, 34.000 városban vannak jelen.
Tekintve, hogy az Airbnb nem tradicionális szálláshely, ennek következtében nem (úgy) adózik, mint a hagyományos szállodák, ez pedig igencsak megosztó, s a média állandó témája. Rendszeresen kerülnek jogi vitákba.
De miért is különleges az Airbnb? Miért kulcsfontosságú tényező számukra a bizalom? Miért vált bizonytalanná a további fejlődés számukra? Mi vár rájuk 2017-ben itthon és külföldön? Kérdések hosszú sora övezi jelenleg az elmúlt évek egyik legnagyobb sikertörténetét, mely a fiatalok jelentés részét lázban tartja a mai napig, ugyanakkor egyre komolyabb támadásoknak van kitéve.
Mindenekelőtt kiemelném az Airbnb egyik különlegességét: a honlapon mindenki megtalálja a neki való szállástípust. A regisztráció során először is meg kell adnunk az alapadatainkat, majd ezután lehetőség van pár soros bemutatkozásra – az Airbnb itt is felhívja a figyelmet arra, hogy az oldal lényege a kapcsolatépítés -, fotó és személyes videó feltöltésére, illetve a bizalom növelésének céljából megadhatjuk a közösségi médiabeli elérhetőségeinket is. Az adatlapunkon olvashatóak a rólunk írt referenciák és vélemények is.
Az Airbnb rendszere azonban nem csak abban segít, hogy a potenciális vendégeket és a lakáskiadókat összehozza, hanem biztonságos fizetési rendszert is kínál. Megbizonyosodik a felek megbízhatóságáról, így a negatív tapasztalatok száma csekély, amit természetesen jelentősen befolyásol az is, hogy az eltöltött vendégéjszakák után mind a két fél írhat véleményt az Airbnb oldalán, így minden Airbnb használó bárki által ellenőrizhetővé válik.
Budapest belvárosa az utóbbi években nagyon népszerű volt a befektetők körében, annyira, hogy a magyar piac betelt. Az utóbbi időben viszont mégis úgy tűnik, hogy egyre többen hagyják abba az airbnb-zést, mert a korlátozások miatt nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Ugyanakkor mivel a meglévő szálláshelyek feltehetőleg nem tudják majd kiszolgálni a 2017-es vizes világbajnokságot, így temetni sem kell az iparágat.
Források
http://thebusiness.blog.hu/2016/08/02/airbnb_a_kozossegi_gazdasag_sikere
http://index.hu/gazdasag/ingatlan/2017/01/06/airbnb_ingatlan_befektetes/