A filmipar hatalmas üzlet. Dollármilliók mennek el egy film készítésére, ami vagy bejön, vagy nem. Van azonban egy alulról építkező és feltörekvő ágazat, új sztárokkal, ez pedig a YouTube.
Cikksorozatunk előző részeiben azt boncolgattuk, hogy mi is az sharing economy, és milyen platformjai vannak. Most végre egy példán keresztül is láthatjuk, miben rejlik a sharing economy sikere.
A legnagyobb filmes díjátadó gála, az Oscar kitünteti a filmipar tehetségeit. Színészek, rendezők, operatőrök versenyeznek a megtiszteltetésért, de közben elfeledkeznek azokról a sztárokról, akik a semmiből egyszerre színészként, rendezőként és operatőrként törtek fel és gyakran szinte nulla költségből nagyobb nézettséget generálnak, mint a legdrágább filmek.
Ekkor színpadra lép Casey Neistat. Nem az Oscar gála színpadjára, hanem a Samsunggal közösen készített reklámmal, egy még nagyobb nézőközönség elé. A rövid videó, ami a díjátadó szünetében, reklámidőben lett levetítve a YouTubosokra hívja fel a figyelmet, akik a mobiltelefonjukkal rengeteg mindent el tudtak érni. Az Oscar gálát 32.9 millió néző látta, Casey üzenet így hozzájuk is elért. Ezen kívül a YouTube-on csak a Samsung csatornáján majdnem 5 millióan voltak kíváncsiak a reklámra.
A videóban megjelenik egy üzenet: “Do what you can’t”, vagyis: Tedd azt, amit nem tudsz. Nem ez az első eset, hogy Casey ezt előhozza. Saját YouTube oldalán, ami több, mint 7 millió követővel büszkélkedhet, megcsinálta a világ egyik leginspirálóbb videóját, ami az egyik leghasznosabb tanácsod adja, ha vállalkozó vagy: “Tedd azt, amit nem tudsz!”
“Húzd meg magad; kövesd a szabályokat; tedd, azt, amit mondanak; ne kockáztass; várd ki a sorod; kérj engedélyt; tanulj meg kompromisszumot kötni: Ezek rettenetes tanácsok.” mondja Casey. Ha ezeket követte volna most nem lenne sikeres YouTuber, vállalkozó és filmkészítő.
A YouTube a vállalkozó szellemű készítőknek segít. Összehozza a tartalomelőállítókat a nézőkkel és a nagy, reklámozni akaró cégekkel. Ez bizony része a sharing economy-nak. Azt mondák neked hogy ne játssz egész nap számítógépes játékokkal, mert nem viszed semmire? Nos, a világ legnézettebb YouTubere, PewDiePie mást sem csinál, mint játékokat visz végig. Ő egymaga a rendező, operatőr, színész, nincs mögötte hatalmas stáb, csak egy kamera. Az 55 millió követője 2010 óta állítólag 124 millió dollár hozott a 20-as éveiben járó YouTube sztárnak.
A világ egyik legdrágább és legnézettebb sorozata, a Trónok Harca részenként 6 millió dollárba kerül. A tíz részből álló 6. vagyis a legnézettedd évad átlag 25.1 millió nézőt hozott részeként, beleszámolva a digitális eléréseket is.
PewDiePie a gyakorlatilag zéró költségen készített videói közül az első 11 legnézettebb 25 millió megtekintés felett jár. Tudom, nem fair összehasonlítani a kettőt, hisz PewDiePie több mint 3000 videót készített, szemben a Trónok Harca 60 részével, ráadásul PewDiePie 11 legnézettebb videója nem átlag 25 millió nézővel bír, hanem jóval többel. A legnézettebb videóját több, mint 77 millióan látták.
Azt mondták nem építs robotokat ha nő vagy és ráadásul nincs meg hozzá a végzettséget? Csak azért is építs robotokat. És ha már remekül tudod a mechanikus részeket összerakni, a robot mégsem végzi a dolgát olyan kecsesen? Kovácsolj előnyt belőle! Simone Giertz pont ezt tette. Jelenleg nemcsak egy sikeres YouTube csatornája van, ahol büszkén viseli a Queen of Shitty Robots (vagyis a Szar Robotok Királynője) címet, hanem együtt dolgozik a Discovery Channelről ismert Adam Savage alkotóval, -akinek a modelljei a Star Wars-ban és a Mátrixban is szerepeltek-, egy Tested nevű, szintén sikeres YouTube csatornán.
A sharing economy segít az embereknek az erősségeikre építeni, bárki kamatozhat belőle, aki elég vállalkozó szellemű, kitartó és van egy víziója. A sharing economy platformokkal te is sztár lehetsz, most már csak rajtad múlik, hallgatsz-e azokra, akik azt mondják: “úgysem fog” sikerülni, vagy belevágsz, és teszed, amit nem tudsz.